Saturday, January 25, 2014

Sekrety Porsche ujawnione w Brukseli...


   Historia rodziny Porsche zafascynowała mieszkańców Brukseli jeszcze bardziej, niż same samochody.  Belgowie jak wszyscy lubią marzyć i poznawać zawiłe losy ludzi, którzy zmienili świat, dlatego wystawa poświęcona rodzinie konstruktorów samochodów była w ciągu ostatnich kilku tygodni największą atrakcją w stolicy Europy. Tłumy w Autoworld spowodował również fakt, że w zazwyczaj poprawnej politycznie Brukseli, gdzie często niewygodne lub ryzykowne informacje klasyfikuje się jako "tajne", tym razem nikt nie ukrył przed zwiedzającymi czarnych kart historii samochodowego klanu. A to, czego mnie, samochodowemu laikowi udało się dowiedzieć o Porsche: 
  Zanim stworzył swoje własne zakłady Ferdynand Porsche konstruował silniki i pojazdy w austriackim Daimlerze i Mercedesie. Już w 1902 w zakładzie Lohnera stworzył pierwszą na świecie hybrydę. Silnik spalinowy w "Lohner Porsche Mixte" napędzały dwa elektryczne silniki. Samochód ważył jednak ponad 1500 kg. Dlatego choć Ferdynand Porsche swoimi pra-Mercedesami i prototypami Audi wygrywał większość wyścigów samochodowych lat 20, 30 i 40 (jeden z samochodów jego konstrukcji już w 1937  pobił rekord świata jadąc 400 km/h), to prędkość nigdy nie była dla niego najważniejsza. "Był pionierem, wyprzedzał innych w swoich pomysłach. Gdy dla innych wciąż ważna była moc silnika, on myślał już jak ograniczyć ciężar samochodu, sprawić by był łatwiejszy w obsłudze i miał ładny kształt", tłumaczy Sebastian Baere, dyrektor Muzueum Autoworld w Brukseli. 
   Takiego samochodu, codziennego użytku zażądał od niego w 1934 roku Adolf Hitler. Ferdynand Porsche spełnił prośbę Fuhrera, tworząc Volkswagena Garbusa. "Ten samochód zaprojektował właściwie sam Hitler, firma konsultingowa Porsche stworzyła do niego całą mechanikę i zmotoryzowała go", tłumaczy belgijski historyk, Pat Van Hoorebke. Dla nazistów Porsche konstruował też m.in. czołgi ("Tygrys") i samochody wojskowe, tzw. schwimmwagen. 
  Zszarganą współpracą z Hitlerem reputację, Porsche udało się odbudować dopiero jego wnukowi, który w 1963 roku stworzył pierwszy, przeznaczony do masowej sprzedaży samochód wyścigowy Porsche 911. W ciągu ostatnich 50 lat to kultowe auto zakupiło prawie milion kierowców na całym świecie. "Bardzo dobrze się go prowadzi, jest solidny, można mu zaufać i przede wszystkim nigdy nie wychodzi z mody", mówi spotkany na wystawie właściciel samochodu.  Miłośnik 911 z zachwytem i zazdrością spogląda jednak na najnowsze Porsche 918, którego produkcja rusza w Europie w tym roku. To właśnie w tym supernowoczesnym 918, Porsche wraca do swych korzeni - napędu hybrydowego, który ponad 100 lat temu wymyślił Ferdynand Porsche... 
















Porsche secrets disclosed in Brussels...

   The story of Porsche has fascinated citizens of Brussels even more than the cars themselves. As Belgians like many people, like to dream and learn about the ones who changed the world, Porsche exhibition has been the most popular attraction in Brussels for the last few weeks. Also because in the city where political correctness is the most precious value and many risky and uncomfortable information are easily classified as "secret", this time the authors of the Porsche exhibition decided to revealed the best, but also the worst moments in the life of the car constructors family. And here is what I learnt there: 
   Before setting up his own company, Ferdinand Porsche was constructing engines and cars for Daimler and Mercedes. In 1902 when employed by Lohner, he constructed the first petroleum electric hybride car. The "Lohner Porsche Mixte" weighted over 1500 kg! Therefore, despite the fact that with the cars constructed for Mercedes and Audi, Ferdinand Porsche was winning almost all car races in the 20s, 30s, and 40s (in 1937 one of his cars already beat the world record of speed 400km/h), the speed was never the most important thing for him. "He was a pioneer. He was always thinking in advance to others. When they focused on the engine only, he was already thinking how to make the car lighter, easier to handle and nicely shaped", explains Sebastian Baere, director of the Autoworld in Bruxelles. 
   This kind of easy to handle vehicle, "people's car" was requested from Porsche by Adolph Hitler himself. Ferdinand fulfilled his task, creating Volkswagen Beetle. "This car was in fact designed by Hitler himself. Porsche consulting company has only created the mechanics for it and motorized it" explains Belgian historian,  Pat Van Hoorebke. For the Nazis Porsche has also made the Tiger tank and army vehicles, schwimmwagen. 
   Destroyed by the collaboration with Hitler Porsche reputation, has only managed to be restored by Ferdinand's grandson (Ferdinand "Butzi" Porsche), who in 1963 constructed the first sport car for common use, Porsche 911. During the last 50 years the cult car has been bought by almost one million of people, becoming one of the most succesful cars ever in the automotive history. "It is very good drive, solid, and it is always in fashion", tells me the owner of 911 met at Autoworld. The Porsche lover though is already jealously looking at the newest Porsche 918. The production of it starts in Europe this year. And with its new 918, Porsche finally comes back to its roots: the hybride solutions, invented by the founding father, Ferdinand Porsche over a century ago...

1 comment:

Wojciech Roszkowski said...

Bardzo fajnie napisane. Pozdrawiam serdecznie !